Poza Dekalogiem kierowcy |
||
OSIODŁANY POCISK Przed “Barem" stoi kilka motocykli. Młodzi mężczyźni piją piwko: - Tylko jedna buteleczka na głowę, żeby nie przekroczyć dopuszczalnej normy - zastrzegają. Granica normy, w ich pojęciu, to odporność głowy na promile. Są mocniejsi i słabsi. “Każdy powinien wiedzieć ile może!" Rozmawiają o szczegółach technicznych swoich rumaków. Zwłaszcza podkreślają zrywność i prędkość maksymalną motocykli. Padają nazwy znanych motocykli i pobudzające wyobraźnię cyfry. Honda CB500 - dwa cylindry, moc 43 kW - prędkość maksymalna 177 km/h, przyspieszenie od 0-100 km w 5,2 s. Honda CBR1000 - cztery cylindry, moc 72 kW - prędkość maksymalna 230 km/h, przyspieszenie od 0-100 km w 4,1 s. Suzuki GSX-R750W - cztery cylindry, moc 74 kW - prędkość maksymalna 233 km/h, przyspieszenie od 0-100 km w 3,3 s. Yamaha FZR600R - cztery cylindry, moc 72 kW - prędkość maksymalna 228 km/h, przyspieszenie od 0-100 km w 3,7 s. Motocykle Honda, Suzuki, Yamaha, Kawasaki z kierowcą i pasażerem ważą około 350+/-100 kg. Kierowca motocykla powinien mieć świadomość, że energia
kinetyczna pojazdu w czasie jazdy jest proporcjonalna do jego ciężaru i
kwadratu prędkości. Gdy prędkość wzrośnie dwukrotnie, energia kinetyczna
motocykla zwiększy się czterokrotnie. Motocykl ważący razem z kierowcą i
pasażerem około 400 kg, podczas jazdy z prędkością 150 km/h, “nabiera"
około 35.000 KGm energii kinetycznej. Tę nagromadzoną w pędzącym motocyklu
energię “niszczą" bezpiecznie hamulce zamieniając ją na ciepło. Niestety w
przypadku uderzenia w przeszkodę, owa energia niszczy motocykl (rozrywa i
skręca stalowe elementy pojazdu) i zabija kierowcę. ,,Kierowca Hondy CBR 1000 jadąc z nadmierną prędkością, stracił panowanie nad pojazdem, uderzył w drzewo przydrożne. Kierowca 20-letni Marek Z. zginął na miejscu. Pasażerka 18-let-nia Iwona K. zmarła w szpitalu''. Prawa fizyki są nieubłagane.
|