Dekalog kierowcy

Powrót do Dekalog-spis treści

 

1. Dbaj o dobry stan techniczny swojego pojazdu.

Przed wyjazdem sprawdź stan techniczny samochodu. Zwróć uwagę na te mechanizmy i elementy, które mają decydujący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Nie trzeba być mechanikiem samochodowym, aby wykryć usterki w najistotniejszych układach służących do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W większości przypadków poszczególne mechanizmy i urządzenia same sygnalizują nieprawidłowości. Wystarczy uważnie patrzeć i słuchać, aby w porę uchwycić narastające niebezpieczeństwo.
Sprawny samochód jest posłuszny woli kierowcy. Pokonywanie długich, prostych odcinków dróg, łagodnych i ostrych zakrętów, przyspieszanie i hamowanie nie przysparza najmniejszych kłopotów.

Najważniejszymi mechanizmami decydującymi o bezpieczeństwie ruchu są:

  • mechanizm kierowniczy,
     

  • mechanizmy układów hamulcowych (zasadniczego i pomocniczego),
     

  • ogumienie kół,
     

  • układ sygnalizacyjny i oświetleniowy.

Kontrola układu kierowniczego ogranicza się w zasadzie do sprawdzenia, czy obroty koła kierownicy przekazywane są na koła przednie samochodu. Po dłuższym okresie użytkowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierny luz - nadmierny ruch jałowy koła kierownicy. Luz ten nie powinien przekraczać 10 stopni w samochodach osobowych. W razie nadmiernego luzu w mechanizmie kierowniczym podczas jazdy występują drgania kół przednich.

Na poziomej, prostej drodze samochód jadący z prędkością 50-60 km/godz. powinien utrzymać prosty kierunek na odcinku około 100 m przy puszczonej swobodnie kierownicy. Skręcone koła powinny samoczynnie powracać do położenia odpowiadającego jeździe na wprost.
Zbyt lekkie - w odczuciu kierowcy - obracanie kołem kierownicy i zbyt ciężkie oraz tendencja do “pływania" samochodu po jezdni świadczy o występujących w układzie nieprawidłowościach.

Co 10000 km przebiegu trzeba dokonać przeglądu układu kierowniczego i zawieszenia kół przednich.

Do obowiązku kierowcy w ramach codziennej obsługi należy sprawdzenie szczelności układu hamulcowego. Sygnałem konieczności przeprowadzenia regulacji jest nadmierne powiększenie się skoku pedału hamulca lub nierównomierne działanie hamulców poszczególnych kół.

Zasadnicze niedomagania hydraulicznych układów uruchamiających hamulce:

  • pedał wskutek nadmiernego skoku opiera się o podłogę - zużyte okładziny
  • przy naciskaniu na pedał wyczuwa się niewielki sprężysty opór, efekt hamowania występuje dopiero po wielokrotnym naciśnięciu na pedał hamulca - hamulce zapowietrzone
  • hamulce nagrzewają się podczas jazdy bez hamowania - za mały luz między okładziną i bębnem
  • hamulce szarpią i piszczą - zanieczyszczenie hamulców.

Opinia konstruktora samochodowego: “Szybkość pojazdu zależy od skuteczności działania jego hamulców". Ogumienie ma ogromny wpływ na własności techniczne pojazdu, na jego sprawność, tłumienie drgań, na płynność ruchu w różnych warunkach drogowych. Prawidłowo eksploatowane opony powinny pracować pod takim ciśnieniem, jakie dla przypadającego na nie obciążenia ustalił ich producent. Dla opon samochodów osobowych dopuszcza się odchyłkę wartości ciśnienia w granicach (plus, minus) 0,1 kg/cm2 (0,1 bara). Nawet wprawny kierowca oceniając “na oko" ciśnienie w ogumieniu może się mylić w granicy od 15 do 20%. W celu sprawdzenia ciśnienia należy posługiwać się manometrem. Skutki przeciążenia opon są podobne do skutków spowodowanych niedostatecznym ciśnieniem. Przeciążenie opony tylko o 20-25% skraca jej przebieg o 1/3.
Nie wolno używać opon o różnej konstrukcji na kołach jednej osi oraz opon o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż l mm, jak również opon o widocznych pęknięciach obnażających lub naruszających ich osnowę.
Oleje, paliwa i smary są wrogami gumy, atakują jej strukturę, prowadzą do spęcznienia cząsteczek kauczuku, a następnie do ich rozmięknięcia. Gumę taką można zeskrobywać jak plastelinę.
Obsługa układu sygnalizacyjnego i oświetleniowego ogranicza się - na codzień - do sprawdzenia działania świateł i utrzymywania w czystości szkieł reflektorów, lamp, zacisków i przewodów. Po około 10000 km przebiegu oraz po każdej wymianie żarówek lub naprawie reflektora należy sprawdzić ustawienie świateł.


przykazanie drugie >>>