Dekalog kierowcy |
||
1. Dbaj o dobry stan
techniczny swojego pojazdu.
Przed wyjazdem sprawdź stan techniczny samochodu. Zwróć uwagę na te
mechanizmy i elementy, które mają decydujący wpływ na bezpieczeństwo
jazdy. Nie trzeba być mechanikiem samochodowym, aby wykryć usterki w
najistotniejszych układach służących do bezpiecznego prowadzenia pojazdu.
W większości przypadków poszczególne mechanizmy i urządzenia same
sygnalizują nieprawidłowości. Wystarczy uważnie patrzeć i słuchać, aby w
porę uchwycić narastające niebezpieczeństwo. Najważniejszymi mechanizmami decydującymi o bezpieczeństwie ruchu są:
Kontrola układu kierowniczego ogranicza się w zasadzie do sprawdzenia, czy obroty koła kierownicy przekazywane są na koła przednie samochodu. Po dłuższym okresie użytkowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierny luz - nadmierny ruch jałowy koła kierownicy. Luz ten nie powinien przekraczać 10 stopni w samochodach osobowych. W razie nadmiernego luzu w mechanizmie kierowniczym podczas jazdy występują drgania kół przednich. Na poziomej, prostej drodze samochód jadący z prędkością 50-60 km/godz. powinien utrzymać prosty kierunek na odcinku około 100 m przy puszczonej swobodnie kierownicy. Skręcone koła powinny samoczynnie powracać do położenia odpowiadającego jeździe na wprost.Zbyt lekkie - w odczuciu kierowcy - obracanie kołem kierownicy i zbyt ciężkie oraz tendencja do “pływania" samochodu po jezdni świadczy o występujących w układzie nieprawidłowościach. Co 10000 km przebiegu trzeba dokonać przeglądu układu kierowniczego i zawieszenia kół przednich. Do obowiązku kierowcy w ramach codziennej obsługi należy sprawdzenie szczelności układu hamulcowego. Sygnałem konieczności przeprowadzenia regulacji jest nadmierne powiększenie się skoku pedału hamulca lub nierównomierne działanie hamulców poszczególnych kół. Zasadnicze niedomagania hydraulicznych układów uruchamiających hamulce:
Opinia konstruktora samochodowego: “Szybkość pojazdu
zależy od skuteczności działania jego hamulców". Ogumienie ma ogromny
wpływ na własności techniczne pojazdu, na jego sprawność, tłumienie drgań,
na płynność ruchu w różnych warunkach drogowych. Prawidłowo eksploatowane
opony powinny pracować pod takim ciśnieniem, jakie dla przypadającego na
nie obciążenia ustalił ich producent. Dla opon samochodów osobowych
dopuszcza się odchyłkę wartości ciśnienia w granicach (plus, minus) 0,1
kg/cm2 (0,1 bara). Nawet
wprawny kierowca oceniając “na oko" ciśnienie w ogumieniu może się mylić w
granicy od 15 do 20%. W celu sprawdzenia ciśnienia należy posługiwać się
manometrem. Skutki przeciążenia opon są podobne do skutków spowodowanych
niedostatecznym ciśnieniem. Przeciążenie opony tylko o 20-25% skraca jej
przebieg o 1/3. |