gora

Recykling w motoryzacji

Home

powrót do Ekologia w motoryzacji

 

Zanieczyszczenie powietrza Zanieczyszczenie wody Zanieczyszczenie gleby Recykling w motoryzacji Alternatywne źródła energii


Recykling w motoryzacji

Recykling - zorganizowana działalność polegająca na odzyskaniu z samochodu wszystkich części i zespołów przydatnych do dalszej eksploatacji oraz przeznaczonych do powtórnego przetworzenia.

Pozostałość jest utylizowana w sposób przemysłowy z uwzględnieniem norm ochrony środowiska. W zakładach demontujących zużyte samochody stosuje się odpowiednie technologie i procedury dotyczące zbierania przepracowanych olejów, płynów eksploatacyjnych, osuszania akumulatorów, części wykonanych ze stali, szkła, tworzyw sztucznych i gumy.

Materiały uzyskane z demontażu stanowią surowiec dla hut i zakładów przetwórczych.

Masa współczesnych samochodów osobowych to ok. 1000 kg. Oczywiście zdecydowanie największą część masy samochodu zajmują metale i ich stopy. Najwięcej jest wśród nich jest stali (65% całej masy samochodu), aluminium to 8% masy samochodu, a cynk, miedź i ołów zajmują po 3% masy samochodu.

Procentową zawartość poszczególnych składników ilustruje wykres poniżej.

Recykling samochodów w praktyce

Fakty są takie - do Polski w ciągu roku przywieziono niemal milion starych, używanych samochodów. Kraje europejskie zacierały ręce, bo tamtejszy park maszynowy nieco się odmłodził, podczas gdy w naszym kraju zdecydowanie postarzał. Ale być może nie ma tego złego... 

Specjaliści z branży motoryzacyjnej szacują, że ponad jedna trzecia samochodów jeżdżących po polskich drogach ma już ponad piętnaście lat! Na średnią zdecydowany wpływ miało właśnie sprowadzanie starych samochodów. Ale co zrobić z tymi, które już "za chwilę" będą się rozsypywać i nadawać już tylko na złom? 

Odpowiedź może być prosta. Zgodnie z regulacjami unijnymi - powinny zostać przetworzone. Niektóre koncerny samochodowe już szykują się na podbój Polski jeśli chodzi o recykling aut. Chce w niego zainwestować wiele firm. 

Obecnie zajmuje się tym około 760 stacji demontażu. Polskie przepisy przewidują, że od 1 czerwca powinny powstać punkty skupu samochodów oddalone od siebie maksymalnie o 50 kilometrów. Za ich stworzenie maja być odpowiedzialne koncerny samochodowe, które sprzedają ponad tysiąc pojazdów rocznie. Mogą one też podpisywać umowy z autoryzowanymi stacjami demontażu, które do końca czerwca zdobędą odpowiednie pozwolenia. 

Pojawiła się więc ogromna szansa dla wielu przedsiębiorców. Według Samaru, firmy zajmującej się monitoringiem rynku samochodowego w Polsce, budowa takiej stacji demontażu pojazdów, to inwestycja rzędu 1,5-2 milionów złotych, natomiast zakup urządzenia o nazwie strzępiarka, która służy do przemiału złomu, to wydatek około 30 milionów złotych. To sporo, ale firmy liczą, że takie inwestycje zwrócą się bardzo szybko. Bardzo szybko, bowiem samochody na naszych drogach równie szybko się starzeją. Nie ma więc tego złego, co by na dobre nie wyszło!

Przebieg recyklingu poszczególnych części samochodowych przedstawia poniższy schemat:

 

Recykling opon

Zużyte, wyeksploatowane opony samochodowe stają się coraz większym problemem w naszym kraju. W 2005 r. Polacy zużyli 131 tys. ton opon. Gumowy stos rośnie. Zatem teoretycznie potencjalni inwestorzy nie powinni narzekać na brak surowca do przetworzenia. Na Zachodzie i w Stanach Zjednoczonych recykling opon stał się wyodrębnioną gałęzią przemysłu. W Polsce brakuje mu jednak infrastruktury. Problem w tym, że opon nie można znaleźć. Pozbycie się starych opon po przez umieszczenie ich na składowisku śmieci, kosztuje 50-60 zł za tonę. O ile właściciel składowiska zechce je przyjąć. Na ogół czyni to niechętnie ze względu na zagrożenie pożarowe, jakie stwarzają odpady gumowe. W związku z tym posiadacze takich opon wolą pozbyć się ich w sposób nielegalny, zanieczyszczając środowisko. Rozwiązaniem problemu byłyby punkty przyjmujące gumowe odpady. Musiałaby jednak wejść w życie ustawa o utrzymaniu porządku w gminach.

O opłacalności całego przedsięwzięcia decyduje transport. Na ciężarówkę "wchodzi" od 11 do 13 ton opon (od 1000 do 1600 szt.). Efektywność transportu opon można zwiększyć o połowę poprzez ich wstępne rozdrabnianie, jednak wówczas dochodzą koszty rozdrobnienia. 

Bieżnikowanie to pierwszy krok w recyklingu opony. Opona bieżnikowana kosztuje o połowę taniej, ponadto 75 proc. materiału wykorzystuje się ponownie. Jednak ogumienie regenerowane nie cieszy się dużą popularnością, istnieje bowiem przekonanie, że takowe szybko się zużywają

Opony mogą być wydajnym paliwem. Ich wartość energetyczna wynosi 7500 kcal/ kG i jest wyższa od wartości energetycznej węgla - 6300 kcal/kG - choć ustępuje ropie naftowej (9400 kcal/kG). Wykorzystywane są w cementowniach. Jednak spalanie w spalarniach jest nieopłacalne, gdyż kosztuje od 300 do 3000 zł

Zobacz też:
[Historia pewnego odpadu]
[Materiały metalowe stosowane w budowie pojazdów samochodowych]