|
4. Cel stosowania i korzyści płynące ze stosowania tego rozwiązania.
Głównym celem stosowania napędu wszystkich kół to poprawa własności trakcyjnych pojazdu. Pod tym pojęciem kryją się takie cechy jak:
- przewidywalne zachowanie pojazdu w każdych warunkach drogowych;
- brak reakcji pojazdu na zmianę siły napędowej;
- neutralna charakterystyka auta w trakcie pokonywania zakrętów;
- równomierne rozłożenie nacisków na obie osie.
Oprócz tych własności wyróżnić można jeszcze o wiele więcej, które ujawniły się podczas testów i badań nad rozwinięciem tego rozwiązania. Opisane własności udało się zrealizować na wiele sposobów. Różne możliwości wskazały również różnice między rozwiązaniami a z czasem też między poszczególnymi rozwiązaniami. Parametry ogólne i wady podawane są w przedziale procentowym. Wyróżniłem właściwości jezdne jednak nie można pominąć tych, które dotyczą eksploatacji. A są to:
- poprawa przyspieszenia;
- większa zdolność pokonywania wzniesień;
- większa masa holowana;
- równomierne zużycie opon;
- większa elastyczność nawet na niskiej prędkości obrotowej.
Powtarzające się słowo "większe" odnosi się do aut z napędzaną jedną osią. Wymienione własności jezdne zostały zauważone w trakcie testów drogowych, a nie znalazły się w zamierzeniach konstruktora w trakcie projektowania. Można, zatem zaliczyć je zarówno do celu stosowania jak i zalet wynikających z ich stosowania.
|