Praca Dyplomowa, Daniel Dybowski "Auta z napędem na cztery koła" stonę najlepiej ogladać w rozdzielczości 800x600
        Strona Główna
        1. Wstęp
        2. Pojazdy z napędem na
        cztery kola
        3. Historia pojazdów z
        napędem na cztery koła
        4. Cel stosowania i korzyści
        płynące ze stosowania tego
        rozwiazania
        5. Różnice pomiędzy
        pojazdami z napędem
        wszystkivh kół a pojazdami z
        napędzaną tylko jedną osią
        6. Podział aut z napędem na
        cztery koła
        7. Zastosowanie napędu
         wszystkich kół pojazdach o
        różnym przeznaczeniu
        8. Opis poszczególnych
        konstrukcji
        8.1. Ręcznie dołączany napęd
         drugiej osi w autach
        osobowych
        8.2.Ręcznie włączany napęd
        wszystkoch kół w autach
         ciężarowych i terenowych
        8.3. Stały napęd wszystkich
         kół z zastosowaniem
        zblokowanego układu
        napędowego
        8.4. Stały napęd wszystkich
        kół z zastosowaniem
        klasycznego
        układu napędowego
        9. Opis układów napędowych
        9.1. Silnik z tyłu + napęd na
        cztery koła
        9.2. Syncro
        9.3. Quattro
        9.4. Silnik umieszczony
        centralnie
        10. Międzyosiowy
         mwchanizm róznicowy typu
        TORSEN
        11. Sprzęgło wiskotyczne
        12. Sprzeglo wiskotyczne
        typu Haldex
        13. Możliwe uszkodzenia i
        naprawa
        14. Literatura

4. Cel stosowania i korzyści płynące ze stosowania tego rozwiązania.


Głównym celem stosowania napędu wszystkich kół to poprawa własności trakcyjnych pojazdu. Pod tym pojęciem kryją się takie cechy jak:

- przewidywalne zachowanie pojazdu w każdych warunkach drogowych;
- brak reakcji pojazdu na zmianę siły napędowej;
- neutralna charakterystyka auta w trakcie pokonywania zakrętów;
- równomierne rozłożenie nacisków na obie osie.

Oprócz tych własności wyróżnić można jeszcze o wiele więcej, które ujawniły się podczas testów i badań nad rozwinięciem tego rozwiązania. Opisane własności udało się zrealizować na wiele sposobów. Różne możliwości wskazały również różnice między rozwiązaniami a z czasem też między poszczególnymi rozwiązaniami. Parametry ogólne i wady podawane są w przedziale procentowym. Wyróżniłem właściwości jezdne jednak nie można pominąć tych, które dotyczą eksploatacji. A są to:

- poprawa przyspieszenia;
- większa zdolność pokonywania wzniesień;
- większa masa holowana;
- równomierne zużycie opon;
- większa elastyczność nawet na niskiej prędkości obrotowej.

Powtarzające się słowo "większe" odnosi się do aut z napędzaną jedną osią. Wymienione własności jezdne zostały zauważone w trakcie testów drogowych, a nie znalazły się w zamierzeniach konstruktora w trakcie projektowania. Można, zatem zaliczyć je zarówno do celu stosowania jak i zalet wynikających z ich stosowania.