Praca Dyplomowa, Daniel Dybowski "Auta z napędem na cztery koła" stonę najlepiej ogladać w rozdzielczości 800x600
        Strona Główna
        1. Wstęp
        2. Pojazdy z napędem na
        cztery kola
        3. Historia pojazdów z
        napędem na cztery koła
        4. Cel stosowania i korzyści
        płynące ze stosowania tego
        rozwiazania
        5. Różnice pomiędzy
        pojazdami z napędem
        wszystkivh kół a pojazdami z
        napędzaną tylko jedną osią
        6. Podział aut z napędem na
        cztery koła
        7. Zastosowanie napędu
         wszystkich kół pojazdach o
        różnym przeznaczeniu
        8. Opis poszczególnych
        konstrukcji
        8.1. Ręcznie dołączany napęd
         drugiej osi w autach
        osobowych
        8.2.Ręcznie włączany napęd
        wszystkoch kół w autach
         ciężarowych i terenowych
        8.3. Stały napęd wszystkich
         kół z zastosowaniem
        zblokowanego układu
        napędowego
        8.4. Stały napęd wszystkich
        kół z zastosowaniem
        klasycznego
        układu napędowego
        9. Opis układów napędowych
        9.1. Silnik z tyłu + napęd na
        cztery koła
        9.2. Syncro
        9.3. Quattro
        9.4. Silnik umieszczony
        centralnie
        10. Międzyosiowy
         mwchanizm róznicowy typu
        TORSEN
        11. Sprzęgło wiskotyczne
        12. Sprzeglo wiskotyczne
        typu Haldex
        13. Możliwe uszkodzenia i
        naprawa
        14. Literatura
8.4. Stały napęd wszystkich kół z zastosowaniem klasycznego układu napędowego.

Konstrukcja w tych autach jest bardziej skomplikowana a sprawność układu mniejsza w takim układzie napędowym. Konieczne jest zastosowanie skrzynki rozdzielczej, i krótkiego wału, od której on przenosi moment napędowy do przekładni głównej przedniej osi. Łańcuch zębaty umożliwia odsuniecie w bok osi wału. Podstawowe parametry auta nie różnią się od wersji pierwotnej z wyjątkiem masy pojazdu. Zmianie nie ulega prześwit auta. Niezbedne są natomiast zmiany kształtu przedniego zawieszenia i kształtu miski olejowej. Skrzynka rozdzielcza zawiera planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy, który (w zależności od przełożenia) umożliwia nierównomierny rozkład siły napędowej, 36% momentu doprowadzane jest do kół przednich reszta tj.64% do tylnych. Mechanizm różnicowy wyposażony jest w sprzęgło wiskotyczne, które w zależności od zapotrzebowania momentu obrotowego przedniej lub tylnej osi umożliwia jego blokowanie ze skutecznością aż do 100 %. Także mechanizm różnicowy tylnej osi wyposażony jest w elektrohydraulicznie sterowaną blokadę o skuteczności do 100% Te dwa mechanizmy zastosowane dają bardzo istotne korzyści (o zmiennym stopniu blokowania) -w celu uzyskania optymalnej stateczności ruchu moment rozdzielany jest w zależności od poślizgu kół osi napędzanych zarówno w wypadku przekazywania napędu od silnika do kół i w wypadku odwrotnego przepływu momentu obrotowego -umożliwia uzyskanie maksymalnej siły napędowej bez utraty stateczności ruchu. W czasie normalnej jazdy blokady są rozlaczone. Łącznie z mechanizmem różnicowym przedniej osi umożliwiają one pełną kompensacje różnicy prędkości obrotowych kol. Jazda na ostrych zakrętach odbywa się, zatem bez napiec w układzie napędowym. Zapewniona jest tez możliwość łatwego parkowania. W razie konieczności hamowania blokady zostają zwolnione w ułamku sekundy, co pozwala na zastosowanie układu ABS. Rozwiązanie takie prezentuje i montuje do swoich aut firma BMW. Jest to podejście dość konserwatywne, lecz wszystkie auta tej firmy zawsze miały klasyczny układ napędowy. Logicznym wiec jest ze auta z napędem czterech kół tej firmy jako auta wyjściowe do budowy tych aut tez będę miały klasyczny układ napędowy. Wielki rywal BMW, jakim jest MERCEDES również zaproponował swoim klientom auta ze stałym napędem na cztery koła z klasycznym układem napędowym. Rozwiązanie takie u MERCEDESA nazywa się 4MATIC I rożni się znacznie od tego zastosowanego z BMW. Wykazał się on również innowacyjnością w zakresie modyfikacji zawieszenia i przeprowadzenia przez sprężynę zawieszenia półosi napędowych. W układzie swoim MERECEDES zastosował podobna skrzynkę rozdzielcza, ale która ma cztery stany pracy:

- tylko napęd tylny;
- napęd czterech kół bez blokady;
- napęd czterech kół z zablokowanym miedzyosiowym mechanizmem różnicowym;
- dodatkowo włączona blokada tylnego mostu.

Stan pracy wybierany jest automatycznie w zależności od warunków trakcyjnych przez inteligentny system sterujący. Podczas hamowania następuję przełączenie na napęd tylny, dzięki czemu ten układ może i współpracuje z układem ABS. Widoczne na rysunku przeprowadzenie półosi napędowych jest wykonane z zegarmistrzowska precyzją. Aby umożliwić napęd także kół przednich mechanizm różnicowy przedniej osi (4) musiał zostać zabudowany w przestrzeni miski olejowej. Pośredni wał napędowy (1) przekazuje napęd do prawego wewnętrznego przegubu synchronicznego, dzięki czemu obie półosie napędowe (2 i 3) maja jednakowa długość. Wał (1) jest z jednej strony wprowadzony w nie blokowany mechanizm różnicowy,a z drugiej jest prowadzony przez łożysko we wsporniku (5). Wspornik oraz obudowa (6) przykręcone są śrubami do miski olejowej.

1- Planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy;
2- Tylny wał napędowy;
3- Wał przedni;
4- Łańcuch zębaty;
5- Sprzęgło wielopłytkowe;
6- Elektromagnes sterujący.