|
8. Opis poszczególnych konstrukcji.
Opis konstrukcji rozpocznę od przedstawienia dwóch ogólnych obecnie stosowanych typów konstrukcji. Pierwsze z nich to oczywiście ręcznie włączany napęd, a drugi stale napędzany (lub w razie potrzeby). W pierwszym przypadku konstrukcja jest stosunkowo skomplikowana. Wymaga to, bowiem dodatkowej przekładni (skrzynka rozdzielcza), dodatkowy wał napędowy, a w autach ciężarowych dodatkowy most napędowy. Komplikacja, bowiem polega na obciążeniu pojazdu dodatkową masą. Podstawowe parametry nie ulegają zmianie. Niezbędne są natomiast znaczne modyfikacje zawieszenia przedniego (auta osobowe) i kształtu miski olejowej. W drugiej możliwości to jest stałym napędzie wszystkich kół rozwiązaniem jest sprzęgło wiskotyczne, a drugim jest międzyosiowy mechanizm rusznicowy typu TORSEN. Został on opatentowany i wykorzystywany jest do budowy aut firmy AUDI. Jest to rozwiązanie czysto mechaniczne. Opisując tą technologię poświęciłem jej osobny punkt. Wracając do stałego napędu reszta producentów stosuje głównie silniki ustawione poprzecznie i sprzęgło wiskotyczne. Dwaj niemieccy producenci BMW i MERCEDES do swoich układów zbudowanych na podstawowych modeli musieli wyposażyć je w urządzenia elektroniczne, których zadaniem jest sterowanie pracą układu.
|