|
1. Wstęp
Pojazdy o napędzie na wszystkie koła przeżywają renesans i znaczne zainteresowanie nabywców. Rozwiązanie to również dostrzegli producenci jako godną uwagi. Poświęcają oni, zatem więcej czasu i pieniędzy by unowocześniać napęd na cztery koła w rożnych odmianach pojazdów. Obecnie każdy producent posiada w swej ofercie auta z takim rozwiązanie. Dla osób niewtajemniczonych wyrażenie "auta z napędem na cztery koła" kojarzą z ciężkimi pojazdami ciężarowymi lub terenowymi. Zaawansowanie konstrukcyjne wprowadzone przez producentów zaowocowało zastosowaniem tego rozwiązania w autach osobowych. Obecnie, więc każde auto może posiadać napęd na cztery koła. Tak nagły rozwój spowodował, iż na rynku pojawiło się wiele pojazdów i duża ilość rozwiązań konstrukcyjnych. Niektórzy producenci modyfikują znane rozwiązania, aby bez dużej ingerencji i znacznych nakładów finansowych wdrażać pojazdy na cztery koła. Dzięki temu wiele aut z różnych klas ma swe odmiany, w których zastosowano napęd na cztery koła
Modyfikacje te polegają głównie na przystosowaniu pojazdu dla napędu wszystkich kół. Rozwój tych aut spowodował również powstanie nowych mechanizmów i układów napędowych takich jak:
- sprzęgło wiskotyczne;
- aktywne sterowanie mostami napędowymi;
- elektroniczne sterowanie mechanizmami.
W mojej pracy postaram się przybliżyć znane na rynku sprzedaży auta i rozwiązania konstrukcyjne w nich zawarte, oraz konkretne układy napędowe wraz z mechanizmami. Pozwoli to dokładniej zrozumieć istotę działania. Zaprezentowaną konstrukcję można przyporządkować do konkretnej grupy rozwiązań, co pozwoli na ukazanie jej wad i zalet. Pozwoli ona, zatem zweryfikować te mechanizmy pod kątem eksploatacji użytkownika. przyporządkowanie zostanie podzielone na cztery grupy, w których wprost będzie mowa o konkretnym pojeździe tj. o jego układzie napędowym i zastosowanym mechanizmie. Zobrazują to liczne rysunki i film, na którym zobaczyć można działanie i zalety auta klasy Van ze sprzęgłem wiskotycznym. Liczne wykresy i tabele pozwolą na porównanie i udowodnienie wyższości tego rozwiązania nad rozwiązaniami z napędzaną jedną osią.
|