Praca Dyplomowa, Daniel Dybowski "Auta z napędem na cztery koła" stonę najlepiej ogladać w rozdzielczości 800x600
        Strona Główna
        1. Wstęp
        2. Pojazdy z napędem na
        cztery kola
        3. Historia pojazdów z
        napędem na cztery koła
        4. Cel stosowania i korzyści
        płynące ze stosowania tego
        rozwiazania
        5. Różnice pomiędzy
        pojazdami z napędem
        wszystkivh kół a pojazdami z
        napędzaną tylko jedną osią
        6. Podział aut z napędem na
        cztery koła
        7. Zastosowanie napędu
         wszystkich kół pojazdach o
        różnym przeznaczeniu
        8. Opis poszczególnych
        konstrukcji
        8.1. Ręcznie dołączany napęd
         drugiej osi w autach
        osobowych
        8.2.Ręcznie włączany napęd
        wszystkoch kół w autach
         ciężarowych i terenowych
        8.3. Stały napęd wszystkich
         kół z zastosowaniem
        zblokowanego układu
        napędowego
        8.4. Stały napęd wszystkich
        kół z zastosowaniem
        klasycznego
        układu napędowego
        9. Opis układów napędowych
        9.1. Silnik z tyłu + napęd na
        cztery koła
        9.2. Syncro
        9.3. Quattro
        9.4. Silnik umieszczony
        centralnie
        10. Międzyosiowy
         mwchanizm róznicowy typu
        TORSEN
        11. Sprzęgło wiskotyczne
        12. Sprzeglo wiskotyczne
        typu Haldex
        13. Możliwe uszkodzenia i
        naprawa
        14. Literatura
1. Wstęp

Pojazdy o napędzie na wszystkie koła przeżywają renesans i znaczne zainteresowanie nabywców. Rozwiązanie to również dostrzegli producenci jako godną uwagi. Poświęcają oni, zatem więcej czasu i pieniędzy by unowocześniać napęd na cztery koła w rożnych odmianach pojazdów. Obecnie każdy producent posiada w swej ofercie auta z takim rozwiązanie. Dla osób niewtajemniczonych wyrażenie "auta z napędem na cztery koła" kojarzą z ciężkimi pojazdami ciężarowymi lub terenowymi. Zaawansowanie konstrukcyjne wprowadzone przez producentów zaowocowało zastosowaniem tego rozwiązania w autach osobowych. Obecnie, więc każde auto może posiadać napęd na cztery koła. Tak nagły rozwój spowodował, iż na rynku pojawiło się wiele pojazdów i duża ilość rozwiązań konstrukcyjnych. Niektórzy producenci modyfikują znane rozwiązania, aby bez dużej ingerencji i znacznych nakładów finansowych wdrażać pojazdy na cztery koła. Dzięki temu wiele aut z różnych klas ma swe odmiany, w których zastosowano napęd na cztery koła Modyfikacje te polegają głównie na przystosowaniu pojazdu dla napędu wszystkich kół. Rozwój tych aut spowodował również powstanie nowych mechanizmów i układów napędowych takich jak:

- sprzęgło wiskotyczne;
- aktywne sterowanie mostami napędowymi;
- elektroniczne sterowanie mechanizmami.

W mojej pracy postaram się przybliżyć znane na rynku sprzedaży auta i rozwiązania konstrukcyjne w nich zawarte, oraz konkretne układy napędowe wraz z mechanizmami. Pozwoli to dokładniej zrozumieć istotę działania. Zaprezentowaną konstrukcję można przyporządkować do konkretnej grupy rozwiązań, co pozwoli na ukazanie jej wad i zalet. Pozwoli ona, zatem zweryfikować te mechanizmy pod kątem eksploatacji użytkownika. przyporządkowanie zostanie podzielone na cztery grupy, w których wprost będzie mowa o konkretnym pojeździe tj. o jego układzie napędowym i zastosowanym mechanizmie. Zobrazują to liczne rysunki i film, na którym zobaczyć można działanie i zalety auta klasy Van ze sprzęgłem wiskotycznym. Liczne wykresy i tabele pozwolą na porównanie i udowodnienie wyższości tego rozwiązania nad rozwiązaniami z napędzaną jedną osią.