|
8.2. Ręcznie włączany napęd wszystkich kół w autach ciężarowych i terenowych.
To rozwiązanie konstrukcyjne nie zostało zastąpione przez inne rozwiązanie, ponieważ to doskonale się sprawdza w autach o takim przeznaczeniu. Różnica w zastosowaniu w pojazdach ciężarowych a terenowych polega na tym ze w autach ciężarowych stosowane są mosty napędowe a w autach terenowych obecnie stosuje się niezależne zawieszenie kół Zastosowanie klasycznego układu napędowego pozwala na zapewnienie więcej miejsca miedzy silnikiem a przekładnią główną przedniej osi oraz miedzy podłogą skrzyni ładunkowej a przekładnią główną osi tylnej, co ma znaczenie dla uzyskania dużego prześwitu. W autach ciężarowych natomiast ze względu na potrzebę przewożenia ciężkich ładunków stosuje się mosty napędowe, które mogą przenosić większe obciazenia Układ ten składa się z:
- trzy przegubowe wały napędowe;
- skrzynka rozdzielcza;
- dwa mosty napędowe.
Producenci aut osobowych wytwarzający auta z napędem, w którym jest klasyczny układ napędowy niechcac budować aut o przednim napędzie zbudowali auta o stałym napędzie układu napędowego, ale z klasycznym układem napędowym. Co prawda zastosowano napęd stały, lecz przy klasycznym układzie udało się bez potrzeby montażu mostu napędowego (wysoka masa) napędzać koła przednie za pomocą półosi napędowych. Ciekawostka jest ze w BMW 525ix półosie przeprowadzone są przez miskę oleju. Przykładem może być Nissan
Patrol, którego układ napędowy składa się z dwóch mostów napędowych z możliwością dołączania mostu przedniego. Oba mosty posiadają blokadę mostu napędowego, co sprawdza się w trudnym terenie. Ciekawostką w tym aucie jest możliwość rozłączenia
stabilizatora, co na krotka chwile w terenie zapewni utrzymanie kół w stałym kontakcie z podłożem.
|