Praca Dyplomowa, Daniel Dybowski "Auta z napędem na cztery koła" stonę najlepiej ogladać w rozdzielczości 800x600
        Strona Główna
        1. Wstęp
        2. Pojazdy z napędem na
        cztery kola
        3. Historia pojazdów z
        napędem na cztery koła
        4. Cel stosowania i korzyści
        płynące ze stosowania tego
        rozwiazania
        5. Różnice pomiędzy
        pojazdami z napędem
        wszystkivh kół a pojazdami z
        napędzaną tylko jedną osią
        6. Podział aut z napędem na
        cztery koła
        7. Zastosowanie napędu
         wszystkich kół pojazdach o
        różnym przeznaczeniu
        8. Opis poszczególnych
        konstrukcji
        8.1. Ręcznie dołączany napęd
         drugiej osi w autach
        osobowych
        8.2.Ręcznie włączany napęd
        wszystkoch kół w autach
         ciężarowych i terenowych
        8.3. Stały napęd wszystkich
         kół z zastosowaniem
        zblokowanego układu
        napędowego
        8.4. Stały napęd wszystkich
        kół z zastosowaniem
        klasycznego
        układu napędowego
        9. Opis układów napędowych
        9.1. Silnik z tyłu + napęd na
        cztery koła
        9.2. Syncro
        9.3. Quattro
        9.4. Silnik umieszczony
        centralnie
        10. Międzyosiowy
         mwchanizm róznicowy typu
        TORSEN
        11. Sprzęgło wiskotyczne
        12. Sprzeglo wiskotyczne
        typu Haldex
        13. Możliwe uszkodzenia i
        naprawa
        14. Literatura
8.2. Ręcznie włączany napęd wszystkich kół w autach ciężarowych i terenowych.

To rozwiązanie konstrukcyjne nie zostało zastąpione przez inne rozwiązanie, ponieważ to doskonale się sprawdza w autach o takim przeznaczeniu. Różnica w zastosowaniu w pojazdach ciężarowych a terenowych polega na tym ze w autach ciężarowych stosowane są mosty napędowe a w autach terenowych obecnie stosuje się niezależne zawieszenie kół Zastosowanie klasycznego układu napędowego pozwala na zapewnienie więcej miejsca miedzy silnikiem a przekładnią główną przedniej osi oraz miedzy podłogą skrzyni ładunkowej a przekładnią główną osi tylnej, co ma znaczenie dla uzyskania dużego prześwitu. W autach ciężarowych natomiast ze względu na potrzebę przewożenia ciężkich ładunków stosuje się mosty napędowe, które mogą przenosić większe obciazenia Układ ten składa się z:

- trzy przegubowe wały napędowe;
- skrzynka rozdzielcza;
- dwa mosty napędowe.

Producenci aut osobowych wytwarzający auta z napędem, w którym jest klasyczny układ napędowy niechcac budować aut o przednim napędzie zbudowali auta o stałym napędzie układu napędowego, ale z klasycznym układem napędowym. Co prawda zastosowano napęd stały, lecz przy klasycznym układzie udało się bez potrzeby montażu mostu napędowego (wysoka masa) napędzać koła przednie za pomocą półosi napędowych. Ciekawostka jest ze w BMW 525ix półosie przeprowadzone są przez miskę oleju. Przykładem może być Nissan Patrol, którego układ napędowy składa się z dwóch mostów napędowych z możliwością dołączania mostu przedniego. Oba mosty posiadają blokadę mostu napędowego, co sprawdza się w trudnym terenie. Ciekawostką w tym aucie jest możliwość rozłączenia stabilizatora, co na krotka chwile w terenie zapewni utrzymanie kół w stałym kontakcie z podłożem.