Praca Dyplomowa, Daniel Dybowski "Auta z napędem na cztery koła" stonę najlepiej ogladać w rozdzielczości 800x600
        Strona Główna
        1. Wstęp
        2. Pojazdy z napędem na
        cztery kola
        3. Historia pojazdów z
        napędem na cztery koła
        4. Cel stosowania i korzyści
        płynące ze stosowania tego
        rozwiazania
        5. Różnice pomiędzy
        pojazdami z napędem
        wszystkivh kół a pojazdami z
        napędzaną tylko jedną osią
        6. Podział aut z napędem na
        cztery koła
        7. Zastosowanie napędu
         wszystkich kół pojazdach o
        różnym przeznaczeniu
        8. Opis poszczególnych
        konstrukcji
        8.1. Ręcznie dołączany napęd
         drugiej osi w autach
        osobowych
        8.2.Ręcznie włączany napęd
        wszystkoch kół w autach
         ciężarowych i terenowych
        8.3. Stały napęd wszystkich
         kół z zastosowaniem
        zblokowanego układu
        napędowego
        8.4. Stały napęd wszystkich
        kół z zastosowaniem
        klasycznego
        układu napędowego
        9. Opis układów napędowych
        9.1. Silnik z tyłu + napęd na
        cztery koła
        9.2. Syncro
        9.3. Quattro
        9.4. Silnik umieszczony
        centralnie
        10. Międzyosiowy
         mwchanizm róznicowy typu
        TORSEN
        11. Sprzęgło wiskotyczne
        12. Sprzeglo wiskotyczne
        typu Haldex
        13. Możliwe uszkodzenia i
        naprawa
        14. Literatura
8.1. Ręcznie dołączany napęd drugiej osi w autach osobowych.

Układ taki działa tylko w razie potrzeby i jest on włączany lub tez wyłączany przez kierowcę pojazdu. Napęd na 4 koła może zostać włączony dopiero w trudnym terenie i nie może być używany na drogach twardych, o czym już wspomniałem. Rozwiązanie to stosowane jest w autach tanich, małych, bez potrzeby montowania układu abs. Nie posiada on także blokady mechanizmu różnicowego, co ma odbicie na niższej cenie pojazdu i jego masie. Pojazd wyjściowy to auto zazwyczaj o napędzie przednim. Napęd przekazywany jest przez przekładnie kątową na przegubowy wal napędowy. Miedzy skrzynia biegów a mostem napędowym znajduje się skrzynka rozdzielcza. To za jej pośrednictwem następuje dołączenie lub odłączenie tylnego mostu napędowego. Pozwala ona również na zwiększenie momentu doprowadzonego do tylnego mostu. Sterowanie może odbywać się ręcznie, ale i również pneumatycznie przyciskiem na desce rozdzielczej (Subaru Justy). Pojazdy z tym sterowaniem są zazwyczaj cięższe od pierwotnego napędu o ok. 6 - 10% A to ze względu na ciężki wał napędowy i most napedowy. Auto takie posiada również tunel w przedziale pasażerskimi mniejszy bagaznik. Nie jest to rozwiązanie powszechnie stosowane w autach klasy mini i średniej. W ostatnich wydaniach i modelach, w których był stosowany udało się wprowadzić w osi tylnej niezależne zawieszenie tylnych kol. Poprawiło to własności trakcyjne. Został on wyparty przez stały napęd wszystkich kół.