|
8.1. Ręcznie dołączany napęd drugiej osi w autach osobowych.
Układ taki działa tylko w razie potrzeby i jest on włączany lub tez wyłączany przez kierowcę pojazdu. Napęd na 4 koła może zostać włączony dopiero w trudnym terenie i nie może być używany na drogach twardych, o czym już wspomniałem. Rozwiązanie to stosowane jest w autach tanich, małych, bez potrzeby montowania układu abs. Nie posiada on także blokady mechanizmu różnicowego, co ma odbicie na niższej cenie pojazdu i jego masie. Pojazd wyjściowy to auto zazwyczaj o napędzie przednim. Napęd przekazywany jest przez przekładnie kątową na przegubowy wal napędowy. Miedzy skrzynia biegów a mostem napędowym znajduje się skrzynka rozdzielcza. To za jej pośrednictwem następuje dołączenie lub odłączenie tylnego mostu napędowego. Pozwala ona również na zwiększenie momentu doprowadzonego do tylnego mostu. Sterowanie może odbywać się ręcznie, ale i również pneumatycznie przyciskiem na desce rozdzielczej (Subaru Justy). Pojazdy z tym sterowaniem są zazwyczaj cięższe od pierwotnego napędu o ok. 6 - 10% A to ze względu na ciężki wał napędowy i most napedowy. Auto takie posiada również tunel w przedziale pasażerskimi mniejszy bagaznik. Nie jest to rozwiązanie powszechnie stosowane w autach klasy mini i średniej. W ostatnich wydaniach i modelach, w których był stosowany udało się wprowadzić w osi tylnej niezależne zawieszenie tylnych kol. Poprawiło to własności trakcyjne. Został on wyparty przez stały napęd wszystkich kół.
|