|
5. Różnice pomiędzy pojazdami z napędem wszystkich kół a pojazdami z napędzaną tylko jedną osią.
Osoba znająca konstrukcje i możliwości odpowie, że takie porównanie nie może zostać dokonane, ponieważ auta te dzieli zbyt wiele różnic. Po głębszym zastanowieniu się stwierdzam, iż należy takiego podziału dokonać. Zauważyć należy, że wykluczając jazdę terenową i sportową pozycja aut z napędzaną tylko jedna osią nie jest stracona. Opisywanie i porównywanie aut z tych obu grup działa na zasadzie odwrotności. Zalety aut z napędem na cztery koła są wadami dla aut z napędzaną jedną osią. Czasami również zwłaszcza, gdy pojazd posiada swój odpowiednik z napędem wszystkich kół porównuje się oba modele. Zestawienie takie jest ogólne nie odnoszące się do konkretnej konstrukcji, zastosowanych mechanizmów i stopnia zaawansowania. Ma ono jedynie na celu uzmysłowienie, z jakim rozwiązaniem mamy do czynienia i jaki jest przeskok techniczny w obu konstrukcjach ze względu na własności jezdne, eksploatacyjne itp. Porównaniu podlegają tylko te pojazdy, w których zastosowana konstrukcja umożliwia stałe napędzanie kół jezdnych, a nie okresowo włączanego napędu przez kierowcę. Ważne jest również, aby wymienić pozostałe rozwiązania, które są istotnym argumentem przemawiającym za pojazdami z napędzanymi wszystkimi kołami jezdnymi. A są to:
- większa zdolność rozpędzania;
- większa elastyczność;
- bezpieczeństwo i kontrola w razie aquaplanningu;
- pojazd mniej wrażliwy na boczny wiatr.
Niestety każda konstrukcja posiada swoje zalety, ale również swoje wady. Przy przedstawianiu pojazdu należy je wymienić gdyż są one istotne ze względu na eksploatacje takiego pojazdu. Należy do nich zaliczyć:
- zwiększone koszty obsługi pojazdu;
- zwiększone zużycie paliwa;
- skomplikowana konstrukcja;
- zwiększona od 6% do 11% masa pojazdu;
- mniejsza prędkość maksymalna;
- dodatkowy tunel środkowy i zmniejszona pojemność bagażnika;
- większy koszt wytworzenia - zwiększa cenę pojazdu o ok. 30 %.
Część wymienionych tu wad jest już nieaktualna lub zawyżona. Prawdziwymi są te dotyczące jedynie obsługi, budowy i w mniejszym stopniu masy całkowitej pojazdu. Dzięki zastosowaniu masowości w produkcji cenę również udało się zminimalizować i zmniejszyć do ok.15% a to ze względu na zastosowanie większej ilości elektroniki. To właśnie dzięki niej udało się pozbyć wad takich jak:
- masa pojazdu;
- zwiększone zużycie paliwa;
- mała pojemność bagażnika.
Skonstruowanie układu ze sprzęgłem wiskotycznym pozwoliło na korzystanie z dobrodziejstw napędu na cztery koła tylko wtedy, gdy jest to konieczne np. trudna sytuacja na drodze jak poślizg. Włączenie mechanizmu odbywa się, bowiem bez udziału kierowcy i co najważniejsze w sytuacji, w której jest on najbardziej potrzebny. W trakcie normalnej jazdy po utwardzonej drodze całość napędu przekazywana jest na oś przednią gdyż jest to bardziej ekonomiczne i posiadające wiele zalet rozwiązanie. Pozwala ono na zaoszczędzeniu paliwa, opon. Dołączenie napędu odbywa się tylko w momencie poślizgu bez ingerencji kierowcy. Do istotnych wad w porównaniu obu rozwiązań, a wypadający na niekorzyść aut z napędem na cztery koła to zwiększona obsługa okresowa takiego pojazdu. Należy takiemu autu poświęcić znacznie więcej uwagi w eksploatacji i obsługi układu napędowego. Zauważyć, więc można, że różnice te są znaczne i określenie zwycięzcy w tej kategorii jest niemożliwe. Można opisać konkretne wady i zalety aut z napędem wszystkich kół ale w momencie prezentacji konkretnej konstrukcji lub użytego mechanizmu. Na temat tych wad i zalet opowiem w dalszej części pracy przy opisywaniu konkretnego mechanizmu lub układu.
|