Praca Dyplomowa, Daniel Dybowski "Auta z napędem na cztery koła" stonę najlepiej ogladać w rozdzielczości 800x600
        Strona Główna
        1. Wstęp
        2. Pojazdy z napędem na
        cztery kola
        3. Historia pojazdów z
        napędem na cztery koła
        4. Cel stosowania i korzyści
        płynące ze stosowania tego
        rozwiazania
        5. Różnice pomiędzy
        pojazdami z napędem
        wszystkivh kół a pojazdami z
        napędzaną tylko jedną osią
        6. Podział aut z napędem na
        cztery koła
        7. Zastosowanie napędu
         wszystkich kół pojazdach o
        różnym przeznaczeniu
        8. Opis poszczególnych
        konstrukcji
        8.1. Ręcznie dołączany napęd
         drugiej osi w autach
        osobowych
        8.2.Ręcznie włączany napęd
        wszystkoch kół w autach
         ciężarowych i terenowych
        8.3. Stały napęd wszystkich
         kół z zastosowaniem
        zblokowanego układu
        napędowego
        8.4. Stały napęd wszystkich
        kół z zastosowaniem
        klasycznego
        układu napędowego
        9. Opis układów napędowych
        9.1. Silnik z tyłu + napęd na
        cztery koła
        9.2. Syncro
        9.3. Quattro
        9.4. Silnik umieszczony
        centralnie
        10. Międzyosiowy
         mwchanizm róznicowy typu
        TORSEN
        11. Sprzęgło wiskotyczne
        12. Sprzeglo wiskotyczne
        typu Haldex
        13. Możliwe uszkodzenia i
        naprawa
        14. Literatura
7. Zastosowanie napędu wszystkich kół pojazdach o różnym przeznaczeniu i budowie.

Rozwój i postęp w tej dziedzinie przyniósł pewne rozwiązania, które pozostaną na długo stosowane. Chodzi o rozwiązanie, które jest przyporządkowane do danej grupy aut. Będzie ono zaprojektowane, bowiem z myślą o tym konkretnym modelu auta. Ukształtowanie się takiej postawy przez lata wyostrzyło orientacje w rozwiązaniach. Wiemy, bowiem że większe pojazdy otrzymują ręcznie włączany napęd na cztery koła (dołączana oś przednia)i dodatkowo blokadę mechanizmu różnicowego. Pojazdy osobowe posiadają najczęściej zblokowany układ napędowy i sprzęgło wiskotyczne. Wynika to, bowiem również z przeznaczenia tych pojazdów. Zauważmy, że auto terenowe nie osiąga dużych prędkości na drodze twardej, więc nie potrzebuje wykorzystywać napędu na cztery koła. Jazda po utwardzonych drogach z dołączonym ręcznie napędem wszystkich kół może zakończyć się uszkodzeniem auta lub wypadkiem. Dzieje się tak, ponieważ w trakcie jazdy po łuku koło przednie porusza się po większym promieniu niż koło tylne. Im ostrzejszy zakręt tym większe napięcie w układzie przenoszenia momentu obrotowego. Sztywne sprzężenie obu osi prowadzi w efekcie do poślizgu kół i utraty panowania nad pojazdem. Innym, ale równie ważnym szczegółem jest ze hamowanie (nagle) z dołączoną osią na śliskiej nawierzchni mogą wystąpić problemy ze statecznością pojazdu. Zablokowana zostanie, bowiem druga oś (tylna) i niekontrolowane zarzucenie pojazdem. Wykorzystuje on napęd na cztery koła tylko w trudnym terenie i tylko przez ten okres. Posiada, więc możliwość rozłączania i złączania napędu na cztery koła. Stosuje się również reduktor by zwiększyć możliwość pokonywania wzniesień. Wszystko to potrzebne jest w terenie a wszystkie mechanizmy mają być w tym pomocne. Przeznaczeniem może się okazać nie trudny teren a tylko chwilowa chęć i potrzeba. Stosuje się wtedy sprzęgło wiskotyczne które w razie potrzeby i poślizgu włącza tylną oś. Budowa takiego pojazdu to zastosowany zblokowany układ napędowy. Ten powszechnie dziś stosowany układ jest też najtańszym do wytworzenia i najczęściej używany. Zaawansowanie konstrukcyjne i mnogość rozwiązań umożliwiają zbudowanie każdego rodzaju auto z napędem na cztery koła. Rozpoczynając od miejskiego auta a kończą na terenowym i użytkowym.