|
6. Podział aut z napędem na cztery koła.
Podziałów aut z napędem na cztery koła można dokonać w wieloraki sposób. Przedstawiając w zależności od rozwiązania technicznego, zastosowania w danej grupie pojazdów i zastosowanego układu. Poniżej przedstawione są dwa z nich:
- ze względu na rozwiązanie techniczne;
- ze względu na zastosowany układ napędowy.
Podział dokonany ze względu na rodzaj napędu na wszystkie koła w samochodach osobowych przedstawia poniższy schemat:
Istotnym jest, że przedstawiono i opisano tu również takie cechy jak:
- podział momentu obrotowego względem osi;
- blokadę osi tylnej;
- sposób przenoszenia momentu.
Podziału takiego dokonuję się tylko w formie ogólnej, dlatego zdecydowałem się na scharakteryzowanie również układów przeniesienia napędu wraz z jednostką napędową w celu ukazania istotnych zalet lub wad wynikających z konkretnego układu. Postaram się również krótko go scharakteryzować oraz wyszczególnić jego główne mechanizmy, które są dla niego charakterystyczne. Będą to również układy elektronicznej kontroli trakcji jak i pomagające kierowcy w poruszaniu się w trudnym terenie. Dopuszczalne jest również dokonanie podziału względem zastosowania danego rozwiązania i przyporządkowanie go do danej grupy aut. Przyjęło się, bowiem ostatnio przyjmowanie przez producenta wyrażającego chęć produkcji auta konkretnego, gotowego już schematu wraz z mechanizmami. Stosuje się, bowiem i uważa za ogólnie przyjęte, iż w autach ciężarowych i terenowych jest to ręcznie dołączany mechanizm a układ napędowy to klasyczne rozwiązanie, a w autach rekreacyjnych rekreacyjnych i osobowych jest to stały napęd wszystkich kół. Taki podział z założenia wydawałby się stosunkowo prosty, lecz odrębność firm produkujących pojazdy jest na tyle duża, że każdy producent posiada w swej ofercie mechanizm odbiegający od tego, co przedstawia inny producent. Należy wiec dokonać drugiego podziału, w którym zawarte będą indywidualne mechanizmy lub układy: Haldex lub Hillholder. Osobno zostaną więc przedstawione mechanizmy i układy.
|