Praca Dyplomowa, Daniel Dybowski "Auta z napędem na cztery koła" stonę najlepiej ogladać w rozdzielczości 800x600
        Strona Główna
        1. Wstęp
        2. Pojazdy z napędem na
        cztery kola
        3. Historia pojazdów z
        napędem na cztery koła
        4. Cel stosowania i korzyści
        płynące ze stosowania tego
        rozwiazania
        5. Różnice pomiędzy
        pojazdami z napędem
        wszystkivh kół a pojazdami z
        napędzaną tylko jedną osią
        6. Podział aut z napędem na
        cztery koła
        7. Zastosowanie napędu
         wszystkich kół pojazdach o
        różnym przeznaczeniu
        8. Opis poszczególnych
        konstrukcji
        8.1. Ręcznie dołączany napęd
         drugiej osi w autach
        osobowych
        8.2.Ręcznie włączany napęd
        wszystkoch kół w autach
         ciężarowych i terenowych
        8.3. Stały napęd wszystkich
         kół z zastosowaniem
        zblokowanego układu
        napędowego
        8.4. Stały napęd wszystkich
        kół z zastosowaniem
        klasycznego
        układu napędowego
        9. Opis układów napędowych
        9.1. Silnik z tyłu + napęd na
        cztery koła
        9.2. Syncro
        9.3. Quattro
        9.4. Silnik umieszczony
        centralnie
        10. Międzyosiowy
         mwchanizm róznicowy typu
        TORSEN
        11. Sprzęgło wiskotyczne
        12. Sprzeglo wiskotyczne
        typu Haldex
        13. Możliwe uszkodzenia i
        naprawa
        14. Literatura

6. Podział aut z napędem na cztery koła.


Podziałów aut z napędem na cztery koła można dokonać w wieloraki sposób. Przedstawiając w zależności od rozwiązania technicznego, zastosowania w danej grupie pojazdów i zastosowanego układu. Poniżej przedstawione są dwa z nich:

- ze względu na rozwiązanie techniczne;
- ze względu na zastosowany układ napędowy.

Podział dokonany ze względu na rodzaj napędu na wszystkie koła w samochodach osobowych przedstawia poniższy schemat: Istotnym jest, że przedstawiono i opisano tu również takie cechy jak:

- podział momentu obrotowego względem osi;
- blokadę osi tylnej;
- sposób przenoszenia momentu.

Podziału takiego dokonuję się tylko w formie ogólnej, dlatego zdecydowałem się na scharakteryzowanie również układów przeniesienia napędu wraz z jednostką napędową w celu ukazania istotnych zalet lub wad wynikających z konkretnego układu. Postaram się również krótko go scharakteryzować oraz wyszczególnić jego główne mechanizmy, które są dla niego charakterystyczne. Będą to również układy elektronicznej kontroli trakcji jak i pomagające kierowcy w poruszaniu się w trudnym terenie. Dopuszczalne jest również dokonanie podziału względem zastosowania danego rozwiązania i przyporządkowanie go do danej grupy aut. Przyjęło się, bowiem ostatnio przyjmowanie przez producenta wyrażającego chęć produkcji auta konkretnego, gotowego już schematu wraz z mechanizmami. Stosuje się, bowiem i uważa za ogólnie przyjęte, iż w autach ciężarowych i terenowych jest to ręcznie dołączany mechanizm a układ napędowy to klasyczne rozwiązanie, a w autach rekreacyjnych rekreacyjnych i osobowych jest to stały napęd wszystkich kół. Taki podział z założenia wydawałby się stosunkowo prosty, lecz odrębność firm produkujących pojazdy jest na tyle duża, że każdy producent posiada w swej ofercie mechanizm odbiegający od tego, co przedstawia inny producent. Należy wiec dokonać drugiego podziału, w którym zawarte będą indywidualne mechanizmy lub układy: Haldex lub Hillholder. Osobno zostaną więc przedstawione mechanizmy i układy.